Bij de training De Slimme Secretaresse beginnen we met de thermometer. We leggen de cijfers 1 t/m 10 op de grond en vragen aan de cursisten: ‘Stel dat je morgen je baan verliest, hoeveel vertrouwen heb je in jezelf dat je morgen weer een nieuwe baan vindt?’ We vragen externe factoren als leeftijd, ziektes e.d. buiten beschouwing te laten en alleen te kijken naar zichzelf als persoon en naar hun kwaliteiten. Heel vaak staan secretaresses op een 7, soms iets hoger, soms iets lager. Als we vragen wat ze nodig hebben om een stapje hoger te komen, zeggen ze meestal zelfvertrouwen. Het gebrek aan zelfvertrouwen (ondanks dat we vragen externe factoren buiten beschouwing te laten) wordt vaak veroorzaakt door hun leeftijd. Deze secretaresses zijn 50+. ‘Ik ben te oud, geen werkgever wil mij hebben.’
50+ en solliciteren
50+’ers komen moeilijk aan een baan. Ze solliciteren zich suf, mogen soms ook wel op gesprek, maar het komt vaak niet verder dan dat. Er is altijd wel een reden om ze af te wijzen, maar leeftijd wordt uiteraard niet genoemd. En ook krijgen ze vaak niet eens een reactie op hun brief. Hoe komt dit nu? Komt dit inderdaad door je leeftijd of spelen andere aspecten ook een rol?
Leeftijd speelt ongetwijfeld een rol, maar of deze doorslaggevend is? Het begint al bij jezelf. Als je van tevoren al geen zelfvertrouwen hebt, dan straal je dit ook uit. Onbewust. Het schemert misschien al door in je sollicitatiebrief. Onbewust. In je eerste indruk. Onbewust. Tijdens het gesprek. Onbewust.
Verandering sollicitatieprocedures
Verder zijn in de loop der jaren de sollicitatieprocedures veranderd. De meeste banen worden vergeven via het netwerk. Slechts 20% van de banen gaat nog via online- en offlineadvertenties. Veel secretaresses van 50+ zitten niet op LinkedIn. Dit hebben ze nooit nodig gevonden en als het dan zover is, duurt het even voordat je een netwerk opgebouwd hebt. De lay-out van de sollicitatiebrief is met zijn tijd meegegaan. Als je brief en cv er nog uitzien zoals 20 jaar terug, laat je zien dat je je niet verdiept in de huidige tijd. Ook hebben veel secretaresses 20 of 30 jaar bij één bedrijf gewerkt. Het kan daardoor zijn dat hun competenties niet meer aansluiten bij de competenties van nu.
Je bent meer dan je leeftijd
Wat is nu mijn punt? Ja, als 50+’ers heb je ongetwijfeld je leeftijd tegen tegenover iemand van 30. Maar dat is maar een klein aspect van wie je bent. Je bent zoveel meer dan je leeftijd. Je hebt een dosis ervaring, je kinderen zijn de deur uit of je hoeft er geen oppas meer voor te regelen, je staat steviger in je schoenen en noem het zelf maar verder op. Zorg er alleen wel voor dat je met je tijd meegaat. Ga op LinkedIn, werk aan je competenties, aan je ontwikkeling. Ben je werkloos, volg een workshop hoe je tegenwoordig solliciteert. Zorg elke twee jaar voor een apk van jezelf. Sluit je nog aan bij de behoeftes van de werkgevers? Wat zijn de veranderingen in de loop der jaren? Ga met jezelf aan de slag en niet pas als je geen baan meer hebt.
Gelukkig ken ik ook genoeg secretaresses die 50+ zijn (soms dik 50+) en die nooit moeite hebben met het vinden van een baan. Het is grotendeels je uitstraling, je zelfvertrouwen. Kom dames, ga ervoor.
En jij?
Hoe zit het met jou? Op welk cijfer ga jij staan van de thermometer? En wat heb jij nodig om een cijfer hoger te komen? Laat het mij weten.
Wil je meer zelfvertrouwen krijgen? Geef je dan op voor de cursus De Slimme Secretaresse of de vijfdaagse cursus De SuperSlimme Secretaresse. Na deze cursussen sta jij op een 10 op de thermometer en ga je met veel zelfvertrouwen je toekomst tegemoet.
Gerelateerde blogs
Zo krijg je meer zelfvertrouwen