Is de chatbot een bedreiging of een kans?

Is de chatbot een bedreiging of een kans?

In het Noord-Hollands Dagblad van 1 maart stond een artikel over chatbots. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. KLM zet al bijna drie jaar kunstmatige intelligentie in in haar chatbots en maakt grote stappen vooruit. De software kan steeds meer gesprekken zelfstandig voeren waardoor de digitale assistent gesprekken overneemt van werknemers van vlees en bloed. Volgens trendwatcher Jarno Duursma gaat de virtuele assistent op korte termijn vooral taken overnemen van de managementassistent zoals het beheren van vergaderzalen, het bestellen van kantoorartikelen, het maken en verplaatsen van afspraken en het sturen van standaardberichten naar collega’s. Deze ontwikkeling gaat razendsnel. Afgelopen jaar demonstreerde Google al hoe de assistent dankzij geavanceerde kunstmatige intelligentie, zelfstandig telefoongesprekken namens de gebruiker kan voeren. Het verschil met een menselijke beller is niet meer te horen.

Uit recent onderzoek van analistenbureau Gartner blijkt dat 85% van het klantcontact in 2020 verloopt via conversational systemen of chatbots. Het aantal bedrijven die een chatbot inzetten als communicatiemiddel of als onderdeel van hun customer servicestrategie stijgt elke dag.

Wat is een chatbot?

Een chatbot kun je beschouwen als een nieuwe medewerker, die 24 uur per dag en 365 dagen per jaar beschikbaar is. Je wilt ook dat deze medewerker past binnen je organisatie. Dit kun je doen door je bot een persoonlijkheid te geven met menselijke eigenschappen zoals behulpzaamheid en humor. Bij sommige organisaties is een chatbot een bekend gezicht van het bedrijf. In andere gevallen is het overduidelijk technologie waarmee je communiceert. In beide gevallen is het belangrijk dat de chatbot persoonlijk overkomt en aansluit bij de gewenste manier van communiceren van je organisatie.
Bron www.emerce.nl

Is de chatbot een bedreiging?

De chatbot is een (in)directe bedreiging voor secretaresses, receptionistes en servicemedewerkers. Of toch niet? Geeft het ook kansen? Beantwoordt de chatbot de meest voorkomende vragen en blijven de ingewikkelde vragen over voor de mens? De vragen waar meer uitdaging inzit, de vragen waar je over na moet denken, de vragen die je uit moet zoeken? Dit geeft uiteindelijk meer voldoening dan 10x per dag dezelfde vraag beantwoorden.

Jouw kansen

En wat voor kansen biedt het jou? Laat je de ‘simpele’ opdrachten over aan de chatbot en ga je je meer richten op het ondersteunen van je manager? Zorg je dat je een sparringpartner wordt? Dat je de manager in zijn of haar kracht zet? Dat je meepraat over de toekomst, dat je op de hoogte bent van waar het bedrijf voor staat, zodat je onmisbaar wordt voor je bedrijf? Kortom, er verdwijnen ongetwijfeld banen door de chatbot, maar de leuke, uitdagende banen blijven over. Wil jij deze vervullen? Zorg dan dat je je ontwikkelt. Dan ben jij en niet je collega degene die haar baan behoudt. Want dat er banen vervallen dat staat vast. (momenteel is het aantal secretariële banen afgenomen van 90.000 naar 50.000!) En is er dus op termijn niet meer voor iedere secretaresse werk. Wil jij degene zijn die wel blijft werken? Kom dan in actie.

Neem jij initiatief en bereid je je voor op de toekomst? Kom naar de cursus De Slimme Secretaresse of de vijfdaagse cursus De SuperSlimme secretaresse. Je bent pas echt slim als je weet dat je je moet ontwikkelen om onmisbaar te worden.