Hoe je feedback omarmt

Hoe je feedback omarmt

Hoe je feedback omarmt

Ontdek hoe je als secretaresse kritiek kunt omzetten in groei en profilering. In mijn vorige blog leerde je feedback geven. In dit blog leer je omgaan met feedback en hoe je deze kunt gebruiken om jezelf te verbeteren en je professionele imago te versterken.

Feedback als secretaresse: hoe je feedback omarmt (zonder je mok thee boos leeg te slurpen)

Feedback. Wat roept dit woord bij jou op? Ik verstijf een seconde. Eh feedback, heb ik iets verkeerd gedaan? Raar hè, dat je dan gelijk denkt dat je iets niet goed gedaan hebt. Herkenbaar? Het is zo’n woord dat vaak meer spanning oproept dan een onverwacht bericht van je ex. We geven het, we krijgen het en vaak voelen we ons er een beetje ongemakkelijk bij. Zeker als secretaresse. Want ja, we willen het goed doen, toch?

En eerlijk? Complimenten krijgen is natuurlijk superleuk. “Super gedaan, die notulen!” Dank je wel, strik eromheen en verder met je dag. Maar die andere feedback? Die “dit kan beter”-opmerking? Oef. Dat doet even zeer.

Wanneer kreeg jij voor het laatst feedback? Was het zo’n zinnetje als: “Je kunt dit net wat scherper schrijven”? Of een botte “Dit is echt niet duidelijk”? Ai, die komt aan. Niet fijn, maar geloof me: juist die feedback is je geheime superkracht. Waarom? Omdat jij het kunt omzetten in groei. En stiekem wil je toch groeien?

Waarom feedback je geheime superkracht is

Weet je wat feedback écht is? Het is een kans. Een kans om te laten zien dat je niet alleen onzettend goed bent in je werk, maar ook in leren en aanpassen. Stel, iemand zegt dat je rapport niet duidelijk is. Natuurlijk is het oké om even te balen, je bent geen robot. Maar dan? Schouders recht, adem in, en hup: vragen stellen.

Maak van feedback je beste vriendin (niet je vijand)

Feedback hoeft echt niet zo eng te zijn als het klinkt. Zie het als een dialoog. Vraag:

     

      • “Wat had je liever anders gezien?”

      • “Hoe zou jij het aanpakken?”

    Door vragen te stellen laat je zien dat je het snapt, dat je wilt leren. En geloof me, mensen waarderen het enorm als je serieus luistert naar hun suggesties. Plus: je komt over als een pro die haar vak serieus neemt.

    Terugkoppelen is goud waard

    Oké, hier komt een truc die niet iedereen toepast: koppel terug. Laat diegene die jou feedback gaf weten wat je ermee hebt gedaan. Zeg bijvoorbeeld:

    “Dank voor je tip! Ik heb het rapport aangepast en het is nu veel duidelijker. Wat vind je ervan?”

    Zo laat je zien dat je behalve luistert, er ook iets mee doet. Dat is next-level feedbackskills. En geloof me, je scoort er punten mee.

    Tijd om aan de slag te gaan! Omarm de feedback.

    Dus… wat was de laatste feedback die je kreeg? Misschien iets simpels als: “Minder emoji’s in je mail, dat leest professioneler.” Of een grotere uitdaging zoals: “Je planning kan echt strakker.” Wat het ook is: pak het op, leer ervan, en pas het toe.

    Hoe meer je feedback omarmt (en ja, soms even door de zure appel bijt), hoe beter je wordt. En wie weet? Volgende keer ben jij degene die feedback geeft en dan natuurlijk wél met tact.

    Dus, wat is je eerste stap? Schouders recht, glimlach op je gezicht, en let’s go! 🌟

     

    Wil je meer leren over communicatie en jezelf ontwikkelen op persoonlijk gebied en aan je vaardigheden werken? Kom dan naar de 7-daagse cursus De SuperSlimme Secretaresse (gegeven in drie maanden). Een unieke cursus en je kans om bij te blijven in je vakgebied.